maandag 6 juli 2009

NOORD tot NOORD OOST (5)



Op het grote marktplein in Krakow staan mooie witte koetsen klaar voor een ritje door de oude stad. Ze zien er prachtig uit met lederen bekleding, gepoetste lantaarns, koetsiers in tenue, twee machtige paarden met pluimen op hun hoofd en versierde tuigage. Op onze eerste dag had ik ze al meteen in de smiezen, want ik houd van koetsen en nog meer van er een ritje in te maken. Eenmaal onderweg vind ik het enig om naar allerlei mensen te zwaaien, die daar overigens vaak spontaan op reageren door foto’s te nemen of terug te zwaaien. Toen ik M mijn wens kenbaar maakte reageerde ze er wat lacherig op. En ….”het zal wel veel geld kosten”. Mijn ex gebruikte indertijd hetzelfde argument om er bij vandaan te blijven. Maar ja, het bleek bij navraag toch betaalbaarder te zijn dan verondersteld. Tot mijn grote vreugde heb ik daardoor Sevilla, Cordoba en Malaga per koets kunnen verkennen. Het liefst draag ik daarbij een grote hoed.
Ook in Krakow bleek de prijs mee te vallen. We spraken af om op de laatste dag voor het avondeten ons dit plezier te gunnen.

Eerst hebben we op het station onze reservering voor de trein naar Warschau geregeld.

Toen we het stationsplein overstaken stond daar een fietstaxi, in Polen een Ecotaxi genoemd. Dat sprak M wel aan. Wij samen achterin, op weg naar het marktplein waar we na korte tijd arriveerden. Een bezoekje aan de cd-winkel, een kopje thee bij Café Avec en toen op weg achter de kont van het paard. M merkte op dat ze me er nog nooit zo gelukkig had gezien en maakte prompt een foto. En ik van haar. Het was een heerlijke rit, die M nog een keertje over wil doen met haar meiden. Die zullen het vast ook prachtig vinden.

Geen opmerkingen: